Genom uppmaningen ”Ekologiskt, javisst! Men leta efter KRAV-märkt råvara!” på julskinkorna hoppas vi att konsumenterna tar till sig att råvaran är Kravmärkt, trots att inte produkten i sig inte möter de uppsatta målen.

Information och kunskap i all ära, men i snabbrörliga miljöer, mitt i brinnande julhandel är det svårt att skapa värde via ingrediensförteckningen.

Köttråvaran i kedjornas EMV julskinka är 100% KRAV-märkt men slutprodukten innehåller nitrit, en tillsats som inte är godkänd av KRAV.

Därför får inte Coops Änglamark, Lidls Eko, Axfoods Ekologisk och ICAs I love eco julskinkor märkas som KRAV. I ingrediensförteckningen däremot framgår det att råvaran är KRAV-märkt. Ett viktigt värde som går förlorad i en stressig julhandel.

Crossover Creative har tillsammans med KRAV tagit fram ett budskap i form av en ”säsongsetikett” i syfte att få konsumenten att uppmärksamma den KRAV-märkta råvaran i ingrediensförteckningen.

-Vi får inte överskatta viljan att ta emot information i en stressig miljö och i en period där tid är en bristvara. Istället för foldrar och skyltar som ofta väljs bort behövde vi kommunicera på konsumentens villkor. Av tradition vänds och vrids det på julskinkan i jakt på den perfekta formen. Därför valde vi att fokusera kampanjbudskapet i direkt anslutning till den plats som vi vill uppmärksamma, nämligen ingrediensförteckningen, säger Eric Persson på Crossover Creative.

–För oss är det viktigt att profilera oss genom att lyfta fram produkter med mervärden inom miljö och djurvälfärd. Att främja den bökande, betande grisen är ett bra sätt att visa kunderna att vi bryr oss, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood i en skriftlig kommentar.

Märket appliceras direkt på produkten genom Svenskt Butikskött som är kedjornas huvudleverantör av KRAV-råvara.